Losos víkend - super ryba i k vám domů! Část 1.

Losos - jedna z nejzdravějších ryb, které můžete dostat i na váš talíř. Přečtěte si, proč by tam tato superryba měla být co nejčastěji!

20. 05. 2017

Losos víkend - super ryba i k vám domů! Část 1.

Tento víkend se pověnujeme informacím o lososovi. Věříme, že do stravy pro člověka prostě maso patří.

Nepodporujeme samozřejmě kruté zacházení se zvířaty na jatkách a to, když se primárně "pěstují" pro byznys. Přesto si nedovedeme představit, že bychom se vzdali lososa. Z vlastní zkušenosti s ním máme hodně zkušeností a důkazů, že ryba by měla být na vašem talíři alespoň jednou do týdne.

Něco málo o této rybce

  • Losos se dožívá až 11 let.
  • Mají okolo 50 - 100+ centimetrů a váží 4 až 8 kg. Rekordman měl přes 30 kg.
  • Jejich zbarvení je podle vody, ve které žijí.
  • Když mladé ryby připlavou do oceánu, jsou stříbrné. Dospělý jsou pak v čisté vodě bronzový až hnědí.
  • Vědci dovedou "přečíst život" lososa z jeho šupin. Poznají, kolik je rybě let a jak dlouho strávila v moři.
  • Losos dovede vyskočit až 4 metry do vzduchu!!!
  • V roce 1215 byl chráněn zákonem.
  • Nikdo pořádně neví jak, ale třít a naklást vejce se vrací do řeky, ve které se narodil.
  • Naklade až 3000 vajíček

    druhy lososů
     

Proč jíst Lososa?

  • Losos je nabitý bílkovinami a omega 3 mastnými kyselinami. Konkrétně obsahuje DHA a EPA, které pomáhají při vývoji mozku, nervů a očí. Protože tělo nemůže vyrábět omega-3 mastné kyseliny, losos by měl být pravidelně ve vašem jídelníčku.
  • Pro vegetariány jsou zdrojem omega-3 mastných kyselin lněná semínka, vlašské ořechy, chia, konopná semínka ... ale pro lidské tělo je snazší dostávat tyto mastné kyseliny z ryb. (Ke vstřebání ze semínek je potřeba, abyste měli v těle dost vitamínu B6, zinku a hořčíku.
  • Konzumace lososa je přínosná při léčbě osteoartrózy a dalších stavů zánětlivých kloubů. Losos obsahuje malé proteiny nazývané bioaktivní peptidy. Zvláště jeden, nazývaný kalcitonin, zvyšuje, reguluje a stabilizuje syntézu kolagenu v lidské osteoartritické chrupavce. Tento protein nacházející se v lososovi také zlepšuje hustotu a sílu kosti.
  • Mozek je z 60% tuk a většina z toho jsou omega-3 mastné kyseliny DHA, které jsou důležité pro mozkovou funkci a zdravý nervový systém. Konzumace lososa pravidelně se postará o snížením rizika a výskytu deprese a má pozitivní vliv na mozky starších lidí.
  • Při konzumaci dvakrát až třikrát týdně vás losos chrání před srdečním infarktem, mrtvicí, arytmií a vysokým krevním tlakem.
  • Losos je super i pro děti - předškolákům pomáhá preventivně proti ADHD a jejich mozečky rychleji rostou a jsou připraveny rychleji přijímat informace. :)
  • A nakonec - losos je parádním zdrojem vitamínu D. Pokud ho nemáte, je zvýšené riziko rakoviny, kardiovaskulárních chorob, roztroušené sklerózy, diabetu .... jedno jídlo s lososem obsahuje cca denní dávku vitamínu D.
    lososí srdce

Psaním tohoto článku jsem namotivoval sám sebe! :D Dnes si uděláme lososíka k večeři. Zítra vám dáme tipy na super recepty.

Důležité je samozřejmě také, kde lososy žijí. Pokud ho koupíte v krámě, tak o jeho původu moc nevíte. Často to může být losos z farmy. Což není žádný "šlágr", ale je to lepší, než "drátem do oka". :)

Pokud chcete kvalitní rybu s garancí původu, počítejte sice s trochu vyšší částkou za kilogram (cca 350 - 450 Kč / kg), ale také počítejte s výrazně jinou chutí oproti lososovi z krámu.

Podívejte se na internet, kde můžete ve vašem okolí sehnat kvalitního "lososa" až domů. Liberečtí nás můžou kontaktovat a rádi vám doporučíme lokální zdroj lososů přímo z moře.